Budget

Budget
Hans / Pixabay

Har denne tekst gjort jeres forberedelser lettere, så vurdér den gerne!

Printet fra festbogen.dk - tekster om forberedelse af alle fester!

Pengene komme man ikke uden om.

Det er ikke nødvendigt med faste aftaler hvis planlægningen er i god tid.
Det er som regel muligt at få både spisested som musiker på hånden, mens man endnu er i planlægningsfasen.

Her må der forsøges at tænke hele bryllupsarrangementet igennem og notere alle enkeltheder, små som store, og til sidst se en estimeret pris, som vil ændres ved hvert til- eller fravalg.

Det vigtigste punkt på enhver bryllupsliste er uden sidestykke budgettet.

Tidligere var bryllupsfesten direkte et indgreb i brudens fars tegnebog.
Så diktatorisk er det på ingen måde i dag. Den sociale kultur har ændret sig og meget ofte klarer parret selv udgifterne, med enkelte økonomiske håndsrækninger eller uddelegering af opgaver ved planlægning og gennemførelse af bryllupsfesten.

Gode spørgsmål at stille

Hvor mange skal inviteres til selve bryllupshandlingen i kirken?
Skal der være reception for mange om eftermiddagen og fest om aftenen for de særligt udvalgte – eller en af delene?
Skal der lejes telt eller skal arrangementet foregå på et spisested som restaurant, kro eller hotel? Eller i forsamlingshuset eller i et fly til Korfu, hvorfra gæsterne tager hjem dagen efter og brudeparret automatisk er på bryllupsrejse?
Skal hele forløbet være formelt med brudepiger og -svende, eller meget afslappet?
Hvor mange gæster skal der regnes med?
Skal der være dj eller levende musik – eller begge?
Skal der være nogen speciel underholdning?
Skal der satses på en bestemt kirke eller er det underordnet?
Skal der inviteres med børn, og skal disse i så fald have særforplejning med hensyn til ‘aftrædelseslokale’, barnepige og egen underholdning?

Hvad den totale udgift til et bryllup vil løbe op i er naturligvis meget individuelt, ikke mindst efter antal af gæster samt serviceringens specialiteter og underholdningens tyngde.

En tommelfingerregel

Som et udgangspunkt til at arbejde sig op (eller ned) fra, kan prisen estimeres til 50.000 kr for et bryllup med 50 gæster.
Det er skrevet med lige så mange forbehold som vejrudsigten plejer at benytte sig af. For der kan foretages bevægelser til begge retninger, alt efter hvor brylluppet skal afholdes og hvilken menu der skal serveres – og naturligvis på hvilket niveau det skal foregå.

At kende den økonomiske grænse for bryllupsudgifterne må være den første betingelse overhovedet, før der begyndes at lægge faste aftaler og reserveringer.

Hvem skal styre slagets gang?

Samtidig må der besluttes hvem der skal styre forløbet.
Skal der hyres en festkonsulent?
Er det svært at få alle de elementer der indgår i et bryllup til at hænge sammen i en mere eller mindre homogen ramme?
Spørgsmålet om en festkoordinator dukker altid op på et eller andet tidspunkt, for der er utrolig mange praktiske forhold der skal tages hensyn til under bryllupsforberedelserne.
Skal man lade forældrene komme ind over med deres erfaring, eller vil de i så fald overtage festen?
Eller skal man hellere betale sig fra alle de praktiske opgaver der ligger mellem frieriet og morgengave.

At arrangere eget bryllup og efterfølgende bryllupsfest, er en unik oplevelse. Det skal man kun ‘afgive’ hvis det virker totalt uoverskueligt. Det skal ikke være fordi man mener ikke at have tid. De fleste tror de har for travl. Det drejer sig et langt stykke af vejen om prioritering. Bryllup bør nok have topprioritet lige fra det øjeblik det bringes på bane.

Har parret lysten til selv at klare arrangementet, vil de mærke under brylluppet at de ikke kun er deltagere i, eller værter for en fest – de er simpelthen festen.

Er det nødvendigt? vil der blive spurgt mange gange under sammentællingen af udgifterne til de mange spændende oplevelser man kan inddrage til bryllupsdagens kaskade af sanseløse forførelser.
Modspørgsmålet er: Nødvendigt for hvad?
Hvis de er en stor pr-mæssig begivenhed, er der måske andre festarrangementer der absolut skal overgåes. Det har dog jo i virkeligheden intet med selve brylluppet at gøre, og her kunne spørgsmålet så i stedet omformes til: Vil det give ægteskabet bedre muligheder med guldstøv drysset over bryllupshandlingen?

Eksempler fra det virkelige liv

Den følgende liste over overforbrug af penge til et bryllupsshow, viser at det på ingen måde giver en bedre mulighed for fælles vandring i med- og modgang – i længere tid end et budgetbryllup.
Listen med de 10 dyreste bryllupper kan ses her på Finances Online.

Et ægteskabs lykke og længde bestemmes ikke af bryllupsfestens pomp og pragt.