Sanselege

Sanselege
FeeLoona / Pixabay

Har denne tekst gjort dine forberedelser lettere, så vurdér den gerne!

Printet fra festbogen.dk - tekster om forberedelse af alle fester!

Til børnefødselsdagen.

Følesans/føleleg

Hånden i spanden. Fyld spande med bl.a. spaghetti, kaffegrums, småsten, fersk fisk osv. og lad børnene gætte hvad indholdet er inden de får lov til at kigge.

Flyttekasse med håndhuller kan indeholde faste genstande som skal genkendes.


LÆR AF ANDRES SPØRGSMÅL OM BØRN:
60 års fødselsdag med børn
Spørgsmål: Jeg holder snart 60 års fødselsdag. Et af gæsteparrene vil have deres børn med, men jeg har kun indbudt de voksne. Hvad er normen i sådan et tilfælde?
Gaver til guldbryllup
Spørgsmål: Hvornår overbringer man gaven fra børn og børnebørn til et guldbryllup? Er det om morgen eller til middagen om aftenen?
Børn i snor
Spørgsmål: Vi skal holde konfirmation og er uenig med (stort set) resten af familien. Vi mener, det er konfirmandens dag, og at små børn ikke skal rende rundt og tage opmærksomheden. Men resten af familien mener, at de skal med. …

Børn i snor Read More »



Find de forskellige klodser (cirkel, trekant, firkant) rundt omkring i det mørke rum og put dem i en spand igennem passende huller (Lillesøsters put i hul spand). Alt skal foretages i blinde.

Den magiske 50-øre. Tag 4 50-øre med forskellige årstal og læg dem i en kasse/hat. Lad børnene tage en mønt og aflæs årstallet. Lad alle børnene se mønten og årstallet. Mønten lægges tilbage i hatten, og du tager nu den rigtige mønt op. Det magiske er, at kobber en en god leder, og efter at mønten har været igennem så mange barnehænder er den blevet varm og let at finde for dig.

Fødderne kan også føle. Læg 5 forskellige ting i en balje med vand. Lad deltagere træde op i baljen uden at kigge og dæk baljen til omkring benene. Lad nu fødderne finde ud af hvad der gemmer sig i baljen. Der er 30 sek. til opgaven, hvorefter man skal give et bud på hvad der var i baljen til børnefødselsdagen.

Smagssans

Væsker. Stil en række flasker på et bord med forskelligt indhold. Lad deltagerne smage på indholdet i alle flasker. De skal kunne skylle munden i vand mellem hver prøve. Flaskerne kunne fx være fyldt med: *Eddike, cola, mælk, ketchup, øl, olivenolie* spørgsmål: Hvad er der i flaskerne.

Lugtesans

Sanselege - lugtesans
Pexels / Pixabay

Væsker. Stil en række flasker på et bord med forskelligt indhold. Lad deltagerne lugte til indholdet i alle flasker. Flaskerne kunne lugte af: citron, løg, sæbe, banan, læder, løse krydderier.

Synssans

Tegn og gæt stafet. Deltagerne deles i nogle hold, disse aftaler en rækkefølge, hvorefter deltagerne en af gangen (et hold af gangen) henter en opgave ved dommerbordet. Denne opgave tegnes og når holdet har gættet den hentes en ny. Hvem når flest?

Skoleg. Alle deltagerne som sidder i ring, tager deres sko af og lægger dem i en stor bunke. En deltager skal herefter fordele dem med et par foran hver. Dem der får de rigtige sko, tager deres. De andre bliver igen fordelt o.s.v.

Hvilken dato. Giv deltagerne en gammel avis, 2-3 uger gammel, hvor alle umiddelbare datoer og dage er fjernet. Det gælder nu om at bestemme fra hvilken dato avisen er.

Forkerte placeringer

I området omkring børnenes placering placeres et antal ting som bestemt ikke hører til det på gældende sted. Fx et æble i et grantræ, en slikkepind som blomst i en mælkebøtte.

Hvilke ting hører ikke med i sammenhængen.

Hvilke ting er blevet taget væk/tilføjet.

Hvilke ting har ændret plads.

Hvilke ting er der på tæppet.

10-15 ting lægger i hver sin pose og poserne stillet på en række. Børnene får nu enkeltvis lov til at kigge ned i poserne i en aftalt tid. Opgaven er nu efterfølgende at fortælle i hvilken pose 3 bestemte ting var.

På et åbent område med spredt bevoksning placeres 25 røde æbler i, på og under ting blot så man kan se dem fra en bestemt retning. Deltagerne placeres nu et stykke fra området og de får udleveret en kikkert. De skal nu ved hjælp at kikkerten finde æblerne og notere sig deres placering.

Find låget. Der skal bruges 10-12 forskellige beholdere med låg fx marmeladeglas, ketchup flaske osv. Låg og beholdere gemmes hver for sig, lavt og højt. Et hold på 4-5 deltagere skal nu på 5 min parre beholdere med låg. Løse låg og beholdere giver ikke point.

Skoaftryk i sandet – Saml et antal forskellige sko. Lad skoene lave aftryk i en nyrevet sandkasse. Sæt et nr. ved hvert aftryk. Placer skoene ved siden af sandkassen. Lad deltagerne sætte nr. på skoene og se om de passer overens med nr. i sandkassen.

Gæt en billede. Lim et markant billede op på pap og klip det i 6-9 stykker. Tag nu en brik ad gangen og vis den til deltagerne. Kan de allerede nu gætte hvad billedet forestiller. Læg den næste brik og deltagerne må gætte. Fortsæt til motivet er gættet.

Høresans

NeiFo / Pixabay

Indspil forskellige kendte sange og melodier. Lad nu deltagene lytte til indspilningen og fortælle hvilke instrumenter der blev spillet på. I en musikalsk familie kan der også spilles på instrumenter bag et forhæng.