Sanselege
Til børnefødselsdagen.
Følesans/føleleg
Hånden i spanden. Fyld spande med bl.a. spaghetti, kaffegrums, småsten, fersk fisk osv. og lad børnene gætte hvad indholdet er inden de får lov til at kigge.
Flyttekasse med håndhuller kan indeholde faste genstande som skal genkendes.
LÆR AF ANDRES SPØRGSMÅL OM BØRN:
Placering til 70 års fødselsdag
Spørgsmål: Hvordan placeres mand og kone ved en 70 års fødselsdag med 30 gæster?
Hvem betaler for guldbryllup?
Spørgsmål: Jeg har hørt at det er børnene som betaler sine forældres guldbryllup – er det rigtigt?
Hvilken side til kindkys?
Spørgsmål: Når man hilser på hinanden med kind mod kind, hvilken side er da den rigtige?
Find de forskellige klodser (cirkel, trekant, firkant) rundt omkring i det mørke rum og put dem i en spand igennem passende huller (Lillesøsters put i hul spand). Alt skal foretages i blinde.
Den magiske 50-øre. Tag 4 50-øre med forskellige årstal og læg dem i en kasse/hat. Lad børnene tage en mønt og aflæs årstallet. Lad alle børnene se mønten og årstallet. Mønten lægges tilbage i hatten, og du tager nu den rigtige mønt op. Det magiske er, at kobber en en god leder, og efter at mønten har været igennem så mange barnehænder er den blevet varm og let at finde for dig.
Fødderne kan også føle. Læg 5 forskellige ting i en balje med vand. Lad deltagere træde op i baljen uden at kigge og dæk baljen til omkring benene. Lad nu fødderne finde ud af hvad der gemmer sig i baljen. Der er 30 sek. til opgaven, hvorefter man skal give et bud på hvad der var i baljen til børnefødselsdagen.
Smagssans
Væsker. Stil en række flasker på et bord med forskelligt indhold. Lad deltagerne smage på indholdet i alle flasker. De skal kunne skylle munden i vand mellem hver prøve. Flaskerne kunne fx være fyldt med: *Eddike, cola, mælk, ketchup, øl, olivenolie* spørgsmål: Hvad er der i flaskerne.
Lugtesans
Væsker. Stil en række flasker på et bord med forskelligt indhold. Lad deltagerne lugte til indholdet i alle flasker. Flaskerne kunne lugte af: citron, løg, sæbe, banan, læder, løse krydderier.
Synssans
Tegn og gæt stafet. Deltagerne deles i nogle hold, disse aftaler en rækkefølge, hvorefter deltagerne en af gangen (et hold af gangen) henter en opgave ved dommerbordet. Denne opgave tegnes og når holdet har gættet den hentes en ny. Hvem når flest?
Skoleg. Alle deltagerne som sidder i ring, tager deres sko af og lægger dem i en stor bunke. En deltager skal herefter fordele dem med et par foran hver. Dem der får de rigtige sko, tager deres. De andre bliver igen fordelt o.s.v.
Hvilken dato. Giv deltagerne en gammel avis, 2-3 uger gammel, hvor alle umiddelbare datoer og dage er fjernet. Det gælder nu om at bestemme fra hvilken dato avisen er.
Forkerte placeringer
I området omkring børnenes placering placeres et antal ting som bestemt ikke hører til det på gældende sted. Fx et æble i et grantræ, en slikkepind som blomst i en mælkebøtte.
Hvilke ting hører ikke med i sammenhængen.
Hvilke ting er blevet taget væk/tilføjet.
Hvilke ting har ændret plads.
Hvilke ting er der på tæppet.
10-15 ting lægger i hver sin pose og poserne stillet på en række. Børnene får nu enkeltvis lov til at kigge ned i poserne i en aftalt tid. Opgaven er nu efterfølgende at fortælle i hvilken pose 3 bestemte ting var.
På et åbent område med spredt bevoksning placeres 25 røde æbler i, på og under ting blot så man kan se dem fra en bestemt retning. Deltagerne placeres nu et stykke fra området og de får udleveret en kikkert. De skal nu ved hjælp at kikkerten finde æblerne og notere sig deres placering.
Find låget. Der skal bruges 10-12 forskellige beholdere med låg fx marmeladeglas, ketchup flaske osv. Låg og beholdere gemmes hver for sig, lavt og højt. Et hold på 4-5 deltagere skal nu på 5 min parre beholdere med låg. Løse låg og beholdere giver ikke point.
Skoaftryk i sandet – Saml et antal forskellige sko. Lad skoene lave aftryk i en nyrevet sandkasse. Sæt et nr. ved hvert aftryk. Placer skoene ved siden af sandkassen. Lad deltagerne sætte nr. på skoene og se om de passer overens med nr. i sandkassen.
Gæt en billede. Lim et markant billede op på pap og klip det i 6-9 stykker. Tag nu en brik ad gangen og vis den til deltagerne. Kan de allerede nu gætte hvad billedet forestiller. Læg den næste brik og deltagerne må gætte. Fortsæt til motivet er gættet.
Høresans
Indspil forskellige kendte sange og melodier. Lad nu deltagene lytte til indspilningen og fortælle hvilke instrumenter der blev spillet på. I en musikalsk familie kan der også spilles på instrumenter bag et forhæng.