Til store fester som bryllup, runde bryllups- og fødselsdage samt receptioner opstilles der ofte et gavebord.

Ved større arrangementer kan der sættes et nummer på gaven og indskrives i en gavebog. Der skal uendelig lidt ‘kiggen i gaver’ til, før diverse kort med lange bånd har forvildet sig rundt på bordet uden tydelig adresse.
Hvornår gaverne åbnes er individuelt. Det kan foregå mens gæsterne drikker velkomstdrink (af hjælper), under kaffen (festforløbets første pause) eller efter festen når gæsterne er gået.
Der kan være mange individuelle grunde til at ‘udpakke’ som man gør. At eksempelvis lade alle bryllupsgaverne vente med at blive pakket ud til gæsterne er gået, kan vel være for at undgå det utilsigtede pinlige ved utallige ens gaver eller små gaver blandt store.
Det kan lyde som en god måde at gemme udpakningen, men det betragtes også nogle steder for at være meget uhørt ikke at pakke ud under selve festen.

En gavekoordinator vil være en god sikkerhed mod de pinlige episoder hvor der går kludder i hvem der har givet hvad.
Hvor meget arbejde der skal lægges i dette arbejde er naturligvis bestemt af gæsteudbuddet, men det at have en til at tage vare på disse praktiske opgaver vil være en hjælp til værterne, der som reget har nok at se til hvis det er i firmaregi, eller som bør være fri for sådanne praktiske huskeopgaver på festdagen.