Gavebord

🎉 Hjælp andre med at finde gode råd til festen!


Har denne tekst hjulpet dig, så vurdér den gerne!

Printet fra festbogen.dk - tekster om forberedelse af alle fester!
🔄 Sidst opdateret: 25. maj 2025

Til store fester opstilles ofte gavebord.

Eksempelvis bryllup, runde bryllups- og fødselsdage, konfirmation samt receptioner.

Ved større arrangementer kan der sættes et nummer på gaven og indskrives i en gavebog. Der skal uendelig lidt ‘kiggen i gaver’ til, før diverse kort med lange bånd har forvildet sig væk.


SPØRGSMÅL OM GAVER
  • Gaver til guldbryllup
    Hvornår overbringer man gaven fra børn og børnebørn til et guldbryllup? Er det om morgen eller til middagen om aftenen?
  • Gaver uden fest
    Jeg er inviteret til kobberbryllup, men har måttet takke nej, pga min egen søns 18 års fødselsdag. Skal kobberbrudeparret have en gave og i så…
  • Bryllupsgave ved afbud
    Vi er inviteret til bryllup, men må melde afbud. Bør man sende gaver? I så fald, skal det være af samme værdi/størrelsesorden som hvis man…

Hvornår der pakkes gaver op fra gavebord er forskelligt

Hvornår gaverne åbnes er individuelt. Det kan foregå mens gæsterne drikker velkomstdrink (af hjælper), under kaffen (festforløbets første pause) eller efter festen når gæsterne er gået.
Der kan være mange individuelle grunde til at ‘udpakke’ som man gør. At eksempelvis lade alle bryllupsgaverne vente med at blive pakket ud til gæsterne er gået, kan vel være for at undgå det utilsigtede pinlige ved utallige ens gaver eller små gaver blandt store.

Et pakket gavebord
Vissenbjerg Lokalhistoriske Arkiv - Gavebord 1976. (B1650)

At vente med udpakning kan støde

Det kan lyde som en god måde at gemme udpakningen. Det betragtes dog også nogle steder for at være meget uhørt ikke at pakke ud under selve festen.

Gavekoordinator er en mulighed

En gavekoordinator vil være en god sikkerhed mod de pinlige episoder hvor der går kludder i hvem der har givet hvad.
Hvor meget arbejde der skal lægges i dette arbejde er naturligvis bestemt af gæsteudbuddet. Det at have en til at tage vare på disse praktiske opgaver vil være en hjælp til værterne. De har som reget har nok at se til hvis det er i firmaregi, eller som bør være fri for sådanne praktiske huskeopgaver på festdagen.

Skriv et svar