Gavebord
Til store fester opstilles ofte gavebord.
Eksempelvis bryllup, runde bryllups- og fødselsdage, konfirmation samt receptioner.
Ved større arrangementer kan der sættes et nummer på gaven og indskrives i en gavebog. Der skal uendelig lidt ‘kiggen i gaver’ til, før diverse kort med lange bånd har forvildet sig væk.
LÆR AF ANDRES SPØRGSMÅL OM GAVE:
Særforplejning
Spørgsmål: Jeg er vegetar – skal jeg fortælle det til toastmaster eller gavekoordinator – eller til brudeparret selv, når vi takker ja til invitationen? Der står desværre ikke info i kortet. Henvender jeg mig til gavekoordinatoren for at modtage en …
Bryllupsgave ved afbud
Spørgsmål: Vi er inviteret til bryllup, men må melde afbud. Bør man sende gaver? I så fald, skal det være af samme værdi/størrelsesorden som hvis man faktisk aktivt deltog?
Blomstergave
Spørgsmål: Hvad giver man til en konfirmation, hvor man ikke er inviteret (jeg husker begrebet: istedet for en blomst) og i det hele taget synes jeg det er svært at vide hvad man giver til en given begivenhed.
Hvornår der pakkes gaver op fra gavebord er forskelligt
Hvornår gaverne åbnes er individuelt. Det kan foregå mens gæsterne drikker velkomstdrink (af hjælper), under kaffen (festforløbets første pause) eller efter festen når gæsterne er gået.
Der kan være mange individuelle grunde til at ‘udpakke’ som man gør. At eksempelvis lade alle bryllupsgaverne vente med at blive pakket ud til gæsterne er gået, kan vel være for at undgå det utilsigtede pinlige ved utallige ens gaver eller små gaver blandt store.
At vente med udpakning kan støde
Det kan lyde som en god måde at gemme udpakningen. Det betragtes dog også nogle steder for at være meget uhørt ikke at pakke ud under selve festen.
Gavekoordinator er en mulighed
En gavekoordinator vil være en god sikkerhed mod de pinlige episoder hvor der går kludder i hvem der har givet hvad.
Hvor meget arbejde der skal lægges i dette arbejde er naturligvis bestemt af gæsteudbuddet. Det at have en til at tage vare på disse praktiske opgaver vil være en hjælp til værterne. De har som reget har nok at se til hvis det er i firmaregi, eller som bør være fri for sådanne praktiske huskeopgaver på festdagen.